5 Redenen waarom je moe wakker wordt

17-12-2015 12:16 | Mister Bed

Je wekker gaat en je eerste reactie is:"Neeee" Gevolgd door:"Dat kan nog lang niet." Je drukt snooze. En daarna nog een paar keer. Dan haasten. Je rent jezelf achterna. En overal net op tijd. Of net niet. Maar relaxed is je dag niet meer. 

Hoe komt dat toch, dat je er soms zo slecht uit kunt komen? En vooral... hoe kun je dat veranderen? We zetten de 5 belangrijkste redenen voor je op een rijtje.

1. Licht in je slaapkamer.

In de donkere dagen voor kerst zul je hier niet zo'n last van hebben. Licht van buiten zorgt ervoor dat je niet volledig tot rust komt. Je biologische klok gaat niet volledig op de slaapstand, wanneer de luiken niet dicht zijn. Bij wijze van spreken dan. Met verduisteringsgordijnen kom je ook een heel eind. 

2. Te laat naar bed.

Wanneer je te weinig uren slaapt, herstelt je lichaam niet voldoende om fit wakker te worden. Je gedachtengang orden je gedurende de nacht. Dat heeft ook tijd nodig. --Je houdt dat best een paar dagen vol, maar wanneer je continue te weinig slaapt, gaat je lichaam roepen om herstel, oftewel slaap. Volwassenen hebben 8 uur slaap per nacht nodig. Kijk hoe laat je moet opstaan en reken het terug. Gemiddeld hebben mensen een kwartier nodig om in slaap te vallen. Dat tel je erbij op en je weet hoe laat je naar bed moet. 

3. Gestressed of bezorgd naar bed.

Stress en zorgen zijn van invloed op de kwaliteit van slapen. Wanneer je niet aan je daadwerkelijke rust toekomt, dan kun je wel netjes 8 uur slaap per etmaal afvinken, maar je voelt je nog steeds vermoeid. Kun je iets doen aan je stress? Of kun je je dag anders plannen, zodat de belasting gedurende de dag anders verdeeld is? 

4. Snooze. En dan nu echt de laatse keer. En nog een snooze. 

Kunnen we kort over zijn. Niet doen. Je voelt je er niet fitter door. Je rolt niet relaxter door die ochtendspits. Eén keer om wakker te worden mag best. Je bent er dan zeker van dat je je niet verslaapt wanneer je per ongeluk wegdut. 8 keer snooze valt niet onder wakker worden. 

5. Drank of caffeine voor het slapengaan

Van drank val je makkelijker in slaap. Het bekende slaapmutsje. Als bijeffect heeft het ook dat je na een paar uur weer wakker bent. Ook caffeine is van invloed op je slaap. Het bemoeilijkt in slaap vallen. 

Ben je zelf tegen meer redenen aangelopen waarom je moe wakker wordt? Laat ze achter in de comments. We zijn benieuwd. 

Een goed matras is van invloed op je kwaliteit van slapen. Het is een stuk fijner, en grappig genoeg, makkelijker, wakker worden op een matras van een goede kwaliteit