15 Tips om sneller in slaap te vallen

19-03-2016 06:58 | Mister Bed

Niks is zo irritant als wanneer je het steeds later ziet worden op de klok, doordat je de slaap niet kunt vatten. Je bent er een keer op tijd ingegaan, maar het aantal uren dat je kunt slapen zie je zienderogen minder worden. Heel vervelend. We zochten voor je uit hoe je sneller in slaap kunt vallen.

15 Tips om sneller in slaap te vallen

Schrijven

1. Vermijd stress

Stress vermijden, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je toch last hebt van stress, schrijf het dan van je af. Leg een pen en schrijfpapier op je nachtkastje en zet op papier waar je mee zit. En daarna liggen en tukken.

2. Schrijf op wat je moet onthouden

Niet vergeten om morgen aardappels te kopen. De vuilcontainer moet nog aan de straat. En je moet er ook nog even aan denken om tante Mies morgen nog even te bellen. Wanneer je in deze gedachtenspiraal zit, dan ligt je binnen 'no time' krampachtig te onthouden wat je niet moet vergeten. Schrijf het even op. Dat onthoudt een stuk makkelijker.

3. Houd een dagboek bij

De laatste tip die met pen en papier te maken heeft. Lig je in je hoofd de dag door te nemen? Zet ook dat op papier. Extra tip: sluit af met iets waarvoor je dankbaar bent die dag. Dan sluit je positief af. 

Eten en drinken

4. Magnesium

Magnesium zorgt voor de energiehuishouding in je lichaam. Het zorgt ervoor dat spieren kunnen samentrekken. Daarnaast heeft iedere cel magnesium nodig om te kunnen ontspannen. Belangrijk dus om goed te slapen. 

5. Geen koffie, cola, red bull

Het zijn energiedranken. En al is het nog zo lekker om na het eten een kop koffie te drinken, te blijven natafelen en nog een paar koppen te drinken het is niet handig. Je krijgt er energie van waar je iets mee moet. En slapen is dan tegengesteld. Drink het liever niet tegen het einde van de dag of beperk het. Zeker niet wanneer je er gevoelig voor bent. 

6. Kamillethee

Een tip uit de categorie 'oma weet raad'. Waarom zou je het niet proberen? Kamille maakt rustiger en baadt het niet, dan schaadt het niet. Een bekertje warme melk, is er nog zo één.

Beweging

7. Lichamelijke beweging

Veel mensen hebben een zittend beroep. Wanneer je naar bed gaat, dan voel je je vaak nog niet fysiek moe. De dag heeft veel van je gevergd, maar je lijf roept nog niet dat het wil slapen. Ga na het eten even een blokje lopen. Heb je geen hond? Doe alsof.

Slapen

8. Dutje doen

Klinkt raar, maar is waar. Wanneer je overdag een dutje doet, dan slaap je 's avonds beter. Klinkt bij nader inzien helemaal niet raar. Klinkt twee keer zalig.

9. Minimaal 7 uur

Wanneer het er in sluipt dat je iedere dag een beetje later slaapt, dan slaap je later. Ook wanneer je er een keer wel op tijd in ligt. Je lichaam went aan het ritme. Dus wie weet is dat draaien en woelen wel een investering. Een investering om je lichaam te laten weten dat die 7 uur (liefst 8) echt op je to-do lijst staan. En niet meer alleen op de wishlist. 

10. Slaapritme

Deze tip hangt samen met de vorige tip. Probeer altijd om hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan. Ik zal eerlijk vertellen dat ik hier moeite mee heb. In het weekend is dat tijdstip om op te staan best flexibel. Maar wanneer het voor je werkt, doe er je voordeel mee.

Genoeg geprobeerd. Pauze.

11. Bed uit als het echt niet luk

Je ligt te woelen, te draaien en je te irriteren. Hoe je je ook wendt of keert, het lukt gewoon niet. Ga er dan even uit. Lees een boek. Doe een was. Het maakt eigenlijk niet uit wat je doet. Zolang je maar geen schermpje aanzet. 

12. Geen schermpjes

Schermpjes geven een blauw licht af. Je brein associeert dat met dag. Dan hoef je niet meer te slapen. Dat is precies het tegenovergestelde van wat je wilde bereiken. Niet alleen wanneer je al een tijdje probeert. Sluit de schermpjes minimaal een uur voordat je gaat liggen.

Slaapkamer

13. Slapen in je slaapkamer

In je slaapkamer slaap je. Soms is het heel verleidelijk om er een bureau neer te zetten en je werkplek er te maken. Gewoon omdat de ruimte zich ervoor leent. In je slaapkamer wil je je ontspannen. Stel dat ook als doel. Geef deze ruimte de functie dat je er rustig wilt worden en wilt slapen. 

14. Ontspannen sfeer

Zorg voor een goede sfeer. Zelf vind ik planten fijn. En een goede leeslamp. Het scheelt ook al veel wanneer het is opgeruimd. En uiteraard helpen mooie meubels ook.

15. Goede kwaliteit bed.

Wanneer je niet lekker ligt, dan is het een stuk moeilijker om in slaap te komen. Zorg voor een goede kwaliteit matras en bed. En dat hoeft wat ons betreft niet eens duur te zijn.

Tot slot

Wanneer je dit artikel hebt gelezen, dan heb je er waarschijnlijk last van dat je moeilijk in slaap valt. Wat vervelend! Kijk hier eens voor een fijn pocketvering matras. Ook nog eens heel betaalbaar.